Traag reagerende computer, wat te doen?

Hoi,

Ik krijg soms de vraag waarom een laptop of computer soms traag
reageert. Of zelfs helemaal niet meer reageert. Hier wat opmerkingen
hierover.

Vaak komt dit door een webpagina die heel veel van de processor vraagt.
Soms is het ook een advertentie op die pagina.

Dit probleem is uiteraard lastig op te lossen als de computer al heel
traag is. Daarom is het vaak het beste om het "voor" te zijn,
bijvoorbeeld als je de ventilator hoort loeien.

Open dan "system monitor", een grafisch programma. Druk 2x op %CPU zodat
het proces wat het meeste CPU gebruikt bovenaan komt. Selecteer dat
proces zodat het blauw wordt. Vaak is dit dus "web content".

Interessant is het nu te weten welke web-pagina deze load geeft. Want
dan kun je er rekening mee houden, door zo'n pagina bijvoorbeeld direct
na gebruik weer te sluiten. Dat zie je hier echter jammergenoeg niet.

Wat ik dan doe is klikken op de knop die onderaan is verschenen, "proces
beeindigen", en je bevestigt dat je dat proces wilt beeindigen.

Als het gaat om webcontent zal er een tabblad in de browser crashen. Je
kunt dat zien aan een uitroepteken in het tabblad. Op de pagina
verschijnt iets van "Ach. Uw tabblad is zojuist gecrasht.". Maar nog
steeds niet duidelijk welke pagina het was. Druk daarom op "dit tabblad
herstellen" en je weet welke pagina het was. En je kunt er rekening mee
houden.

Wil je dit eens zien, ga dan bijvoorbeeld naar https://bitcoin.de , dat
is een behoorlijk zware pagina, maar ook weer niet zo erg dat alles
vastloopt. Je zult hem zien in system monitor. Daar kun je het proces
beeindigen, en weer herstellen in de browser zoals boven beschreven.

Ik denk dat de meeste mensen system monitor wel geinstalleerd hebben,
zelf heb ik "gnome-system-monitor", maar ik draai hem onder een andere
desktop. Blijkbaar geen probleem. Je hebt ook een "mate-system-monitor"
wat ongeveer hetzelfde doet. En andere desktops hebben vast iets
vergelijkbaars.

Mocht er een ander, wellicht belangrijk proces veel CPU vragen (zoals
Thunderbird), dan is het wellicht een idee om het een lagere prioriteit
te geven. Dat kun je doen met een rechter muisklik op het proces, en dan
"prioriteit wijzigen". Als je de prioriteit lager maakt dan normaal, dan
gaan andere processen voor.