Re: Verkeerde tijd ondanks NTP

On Mon, 4 May 2020 22:24:30 +0200
Paul van der Vlis <paul@vandervlis.nl> wrote:

> Ok. Wat me opvalt is dat ik niets zie in de logs. Ik zou dan toch
> meldingen in de logs verwachten. Maar ntp schrijft niet veel in de
> log.

Dat weet ik niet meer, ik werkte destijds altijd met "ntpq -pn".
Openntpd logt wel en "ntpctl -s all" is een soort "ntpq -pn"

> [...]
>      remote           refid      st t when poll reach   delay   offset
> jitter
> ==============================================================================
>  0.debian.pool.n .POOL.          16 p    -   64    0    0.000    0.000
>  0.000
>  1.debian.pool.n .POOL.          16 p    -   64    0    0.000    0.000
>  0.000
>  2.debian.pool.n .POOL.          16 p    -   64    0    0.000    0.000
>  0.000
>  3.debian.pool.n .POOL.          16 p    -   64    0    0.000    0.000

typo? Moet .n niet .nl zijn? Of is dat een soort placeholder functie
dat .POOL.?

Overigens heeft openntpd het voordeel dat je "server" en
"servers" (meervoud) hebt in de conf, i.t.t. ntp. Als je ntp
"ntp.bit.nl" geeft dan pakt-ie een van de drie servers bij het
opstarten. Met:

servers ntp.bit.nl

pakt openntpd ze alledrie (er zijn er vier overigens, zijn ze nummer
4 vast vergeten). Ik zou sowieso de servers nemen van de provider van de
lijn, m.a.w. zo dichtbij mogelijk. Als je dat niet hebt zou ik voor ntp:

ntp1.bit.nl
ntp2.bit.nl
ntp3.bit.nl
ntp4.bit.nl
ntp.xs4all.nl

en voor openntpd:

server ntp.xs4all.nl
servers ntp.bit.nl

instellen. Het is ook een beetje good practice om niet stratum-1 servers
lastig te vallen met queries, maar stratum-2 of lager, tenminste, als
het je niet om duizendsten van secondes gaat.

> Op het moment staan ze gelijk. Maar het gaat om virtuele machines dus
> die hardware clock is niet echt "bare metal". De host heeft correcte
> tijd.

ok

> Misschien moet ik maar eens wat anders gaan proberen dan ntp.

Je kunt altijd in een cronjob:

/usr/sbin/rdate -n ntp.xs4all.nl

of

rdate -n ntp.xs4all.nl

het laatste als rdate in het path van cron staat. Dan trekt-ie in ieder
geval dat rare uur weg. Ik weet niet of het not done is of niet, ik ben
geen ntp guru.

> Er bestaat inderdaad iets wat systemd-timesyncd heet, maar het is nog
> te nieuw, zit nog niet in stable. Deze machine draait zelfs nog
> Debian 9, dus zit hier niet op.
> https://packages.debian.org/search?keywords=timesyncd

Ah ok, weer een extra reden om die zooi buiten de deur te houden :-)

R.

--
richard lucassen
https://contact.xaq.nl/