Re: Met welke pdf-lezer worden pdf's geopend?

Hallo Dirk en anderen,

Op 30-04-2020 om 22:25 schreef Dirk Ruijne:

> Je hebt gelijk. Ik krijg dan dit lijstje:
> evince.desktop
> gimp.desktop
> inkscape.desktop
> libreoffice-draw.desktop
> pdfmod.desktop
>
> Dan is het weer bijzonder dat dat lijstje niet overeenkomt met het
> lijstje uit de opties voor het bestandtype: pdf dat je ziet in de file
> manager. Evince staat wel bovenaan, dat zal documentviewer zijn.

Inderdaad. Het is niet gezegd dat de naam van de .desktop file hetzelfde
is als de naam van de executable.

Veelal heeft dat te maken met een vertaling, volgens mij staat de
vertaalde naam in het .desktop bestand. Ook de Engelstalige naam is dan
vaak niet zoals het programma heet.

> Ik nam aan, dat je een soort voorkeur kon instellen bij de toepassingen
> voor dit bestandstype. Maar dat blijkt niet waar.

Je kunt instellen waarmee het moet worden geopend. En je kunt instellen
wat het default is.

> Er is de mogelijkheid om de volgorde te veranderen, maar na apply
> springt alles weer terug in de oorspronkelijke volgorde.

Dat weet ik niet goed. Normaal ook niet heel interessant wie nu tweede
of derde op de lijst is. Tenzij je de eerste verwijderd.

Bij dit soort zaken worden vaak standaard widgets gebruikt, die
misschien meer mogelijkheden hebben dan die er gebruikt worden.
Misschien is men vergeten een feature uit te zetten.
https://developer.gnome.org/gtk3/stable/ch03.html

> Als ik gimp uit de lijst met opties voor het bestandstype pdf haal dan
> verdwijnt hij uit de lijst die getoond wordt bij rechtsklikken op een
> pdf-bestand en dan kiezen voor openen met. Maar niet uit:
>
> dirk@ruijne:/usr/share/applications$ grep -l "application/pdf"
> *.desktop
> evince.desktop
> gimp.desktop
> inkscape.desktop
> libreoffice-draw.desktop
> pdfmod.desktop

Hij wijzigt niets in /usr/share/applications/ , een gewone user heeft
daar ook helemaal geen schrijfrechten immers.

Er is echter ook nog zoiets in je homedirectory, kijk eens in:
~/.local/share/applications/
Ik heb daar ook een bestand mimeapps.list met daarin alleen dit:

[Default Applications]
application/pdf=atril.desktop

> Maar laat maar. Het werkt.

Jammer genoeg blijft het daar vaak steken. Terwijl je het eigenlijk
precies wilt weten...