Re: Met welke pdf-lezer worden pdf's geopend?

Paul van der Vlis schreef op do 30-04-2020 om 09:47 [+0200]:

> Ik zou dit eens doen in die map:
> grep -l "application/pdf" *.desktop
>
> Ik krijg dit lijstje:
>
> atril.desktop
> calibre-ebook-viewer.desktop
> calibre-gui.desktop
> gimp.desktop
> inkscape.desktop
> libreoffice-draw.desktop
> org.gnome.Evince.desktop
> xpdf.desktop
>
> Dat zijn dus applicaties die PDF's kunnen openen.
>
> Verwijder je default applicatie maar eens, je zult zien dat een ander
> [...]
Je hebt gelijk. Ik krijg dan dit lijstje:
evince.desktop
gimp.desktop
inkscape.desktop
libreoffice-draw.desktop
pdfmod.desktop

Dan is het weer bijzonder dat dat lijstje niet overeenkomt met het
lijstje uit de opties voor het bestandtype: pdf dat je ziet in de file
manager. Evince staat wel bovenaan, dat zal documentviewer zijn.

Ik nam aan, dat je een soort voorkeur kon instellen bij de toepassingen
voor dit bestandstype. Maar dat blijkt niet waar.
Er is de mogelijkheid om de volgorde te veranderen, maar na apply
springt alles weer terug in de oorspronkelijke volgorde.

Als ik gimp uit de lijst met opties voor het bestandstype pdf haal dan
verdwijnt hij uit de lijst die getoond wordt bij rechtsklikken op een
pdf-bestand en dan kiezen voor openen met. Maar niet uit:

dirk@ruijne:/usr/share/applications$ grep -l "application/pdf"
*.desktop
evince.desktop
gimp.desktop