Re: Met welke pdf-lezer worden pdf's geopend?

Op 28-04-2020 om 12:43 schreef Sjoerd Hiemstra:
> Wanneer, in wat voor programma dan ook, een pdf kan worden geopend
> (bijvoorbeeld een helpbestand), dan wordt die pdf getoond met Okular.
>
> Wat ik me al tijden afvraag: waardoor wordt dat bepaald?
> In dat alternatives-systeem kan ik het nergens vinden.
>
> # update-alternatives --get-selections | grep -i okular
> #
>
> Niets! Maar waar zou dat dan in te stellen zijn?

Dat kun je instellen met de filemanager, dus iets als Nautilus, Thunar,
Dolphin, of Nemo (in Windows heet zoiets "Verkenner").

Je klikt met rechtermuisknop op een bestand met de extensie ".pdf", dan
"eigenschappen" dan "openen met..." of iets dergelijks. Het verschilt
een beetje per filemanager. Hier kun je de defaults instellen. Dit is
per gebruiker.

Het kan geloof ik ook met zoiets:
xdg-mime default atril.desktop application/pdf