Re: Met welke pdf-lezer worden pdf's geopend?

Geert Stappers:
> Sjoerd Hiemstra:
>
> Ik denk dat die conclusie ie wat kort door de bocht is,
> maar dat terzijde.

Ja, in sommige programma's, zoals browsers en file managers, is dat
binnen dat programma zelf in te stellen.

> Waarschijnlijk zoek  je  `/etc/mailcap`.  Dat bestand begint met
>
> #  MIME media types and programs that process those types
> #
> #  Much of this file is generated automatically by the program
> #  "update-mime".
> #  Please see the "update-mime" man page for more information.
>
> Laat een keer weten wat je er mee kon.

Aha, in /etc/mailcap komt okular maar liefst 66 keer voor.

$ grep okular /etc/mailcap | wc -l
66

pdf, postscript, eps, cbr, cbz, jpg, enz. enz., van alles wordt er mee
geopend.
Ik heb volgens de aanwijzingen ~/.mailcap gecreëerd, deze twee regels
er naar toe gekopieerd:

application/pdf;      okular %s;    nametemplate=%s.pdf;   test=test "$DISPLAY" != ""
application/x-pdf;    okular %s;    nametemplate=%s.pdf;   test=test "$DISPLAY" != ""

en 'okular' vervangen door 'mupdf'.
En dat blijkt te werken. Bijvoorbeeld, het openen van een pdf in Firefox
staat ingesteld op 'Always ask', maar dan stond het standaard altijd op
okular, nu op mupdf.

Sjonge, weer wat geleerd. Mijn dank.