Re: Scanner

Op 19 februari schreef Sjoerd Hiemstra:

> Je hebt gewoon die deb geïnstalleerd en verder niks en dan wordt de
> scanner gezien door xsane?

Een antwoord op deze vraag heb ik niet meer gezien, ik tastte nu wat in
het duister. Heb het er maar op gewaagd en een Epson Perfection V39
aangeschaft.

Op de site van Epson bestaat hier een imagescan-bundle voor, dat is wat
nieuwer dan een iscan-bundle. Met een install-script wordt gekeken wat
er eventueel nog ontbreekt, in mijn geval libboost-program-options1.67.0
en graphicsmagick, en dit wordt dan vanuit de Debian repositories
geïnstalleerd.
Er is een eigen scanprogramma van Epson, imagescan geheten, die als .deb
in de bundel zit. En optioneel nog plugins voor netwerkscannen en OCR.

imagescan lijkt eerst goed te werken, maar klik ik op 'Opslaan', dan
wordt er niets opgeslagen, de scan is nergens te bekennen. Ik vond de
oplossing hier:
https://seegatesite.com/solved-epson-l3110-imagescan-ubuntu-cant-save-the-image-or-lost-after-being-saved/

Met xsane wil het ook. De preview werkte eerst niet. Klik ik op 'Acquire
preview', dan is het: 'Failed to start scanner: Operation was cancelled.'
Maar zet ik de 'Preset area' in plaats van 'full size' op iets anders,
b.v. A4 portrait, dan doet de preview het ook.

lsusb:
Bus 001 Device 004: ID 04b8:013d Seiko Epson Corp. Epson Perfection V39

Hierbij ook een bijlageplaatje van xsane.

Aangedreven door imagescan-bundle-debian-10-3.62.0.x64.deb.tar.gz

Nou, al met al wel geluk gehad met mijn aankoop.