Re: Scanner

Paul van der Vlis schreef:
> Als ik wil scannen zit ik helemaal niet voor het scherm. Dan sta ik bij
> de scanner. En druk ik daar graag op de "scan" knop.

Voor het scherm krijg je een preview, je kunt zaken als resolutie, gamma,
contrast en helderheid instellen, je kunt dat gedeelte van het document
selecteren wat je wilt scannen, je kunt scannen vanuit Gimp, waardoor je
de scan meteen in Gimp krijgt.
Met scannen naar e-mail zal het meeste daarvan toch niet mogelijk zijn,
het lijkt me veel omslachtiger.

> Maar het ligt er wellicht aan wat je wilt scannen, en welke kwaliteit je
> wilt. Bij mij is de kwaliteit vaak niet zo heel belangrijk. Denk
> bijvoorbeeld aan facturen, een rapport, of een paar pagina's uit een
> tijdschrift.

Je kunt ook denken aan een scan-app op je mobiel. Die weet van een foto
iets te maken wat maar weinig meer afwijkt van een echte scan.

> https://tweakers.net/categorie/58/scanners/producten/#filter:q1YqKMpMTvXNzFOyMtBRKi5ITXbLzClJLSpWsqpWMrM0MgHRZYk5SlbRSmYWxmZKsbW1tQA

O, op die manier. Maar ja, scannen naar e-mail hoeft voor mij dus niet.

> Ik vind er meteen een boel. Wat denk je hiervan?
> https://link.marktplaats.nl/m1515278568

Lelijk ding. En het moet ook nog eens helemaal van de andere kant van het
land komen. Maar het gaat ook voorbij aan de eigenlijke vraag: heb je een
scanner die op Debian werkt. Bij deze Canons was het zo dat er een
applicatie voor nodig is dat door Canon wordt geleverd, ScangearMP of
zoiets, die deed het bij iemand niet, maar diezelfde applicatie uit de Mint
repository wel weer. Maar in de Debian repository komt die dan weer niet
voor. Dat soort haken en ogen.

> En hier is nog veel meer om te bekijken:
> https://www.marktplaats.nl/l/computers-en-software/scanners/f/gebruikt/32/#q:scanner|f:2563,31

Mijn oude HP 5200C komt zo ongeveer uit het jaar 2000. Het licht laat het
zo langzamerhand afweten, de ene kant van de scan is donkerder dan de
andere kant. Zelfs met extreme instellingen is dit niet meer te
corrigeren. Tijd voor een nieuwe.
Ik wou dus eens wat nieuws, in plaats van eentje die het na niet al te
lange tijd weer laat afweten. Ook op deze lijst heeft iemand eens gezegd
dat-ie niet zo gauw een gebruikte zou nemen.
En op bovenstaande link zie ik veel ouds en lelijks. Bijvoorbeeld ook de
HP 5100C, ouder nog dan mijn oude HP 5200C. En het is haast altijd zo dat
als iemand zijn scanner kwijt wil, dat er iets mee is.
Iemand schrijft bijvoorbeeld: "Deze  scanner werkt met software van
32 bits. Dat is de reden van verkoop. Mijn huidige PC werkt alleen maar
met 64 bits."
Probeert-ie je nou in de luren te leggen? Op 64-bits Windows is toch ook
32-bits software te draaien?

> Kijk maar eens bij scanners die zaken als scannen naar e-mail onder-
> steunen. Die kosten al snel 200 euro. Echter een all-in-one die kan
> scannen naar e-mail heb je voor 45 euro.

Enfin, scannen naar e-mail hoef ik dus niet, en zo'n bakbeest van een
all-in-one ook niet. Een printer heb ik al, en een kopieerapparaat is in
het geheel niet nodig.