Re: USB-stick beschrijven, VFAT & label

Op 18-02-2020 om 18:16 schreef Geert Stappers:

>       :-)

> Niet.
> Het "label" stuk misschien.

Ik kan het probleem hier nu reproduceren ;-)

Ik denk niet dat een defecte label hier iets mee te maken heeft.

Ik heb een oude X200 laptop waar een USB-stick met VFAT automagisch zo
gemount wordt dat de user kan schrijven. Dit gebeurd in
/media/paul/8EEC-F7DG/ .

Ik heb een server waar *dezelfde* USB-stick met VFAT automagisch zo
gemount wordt dat de user niet kan schrijven. Dit gebeurd in /media/USB0/ .

Beide systemen draaien Debian 10 en Cinnamon als desktop. De user zit in
beide gevallen in de groep "plugdev".

Ik heb de indruk dat het een policykit-probleem is. Lastige materie,
hier wordt een beetje uitgelegd waarom het lastig is:
https://www.collabora.com/about-us/blog/2015/06/08/why-polkit-(or,-how-to-mount-a-disk-on-modern-linux)/

Debian blijkt policykit te gebruiken, niet het nieuwere polkit:
https://wiki.debian.org/PolicyKit

Maar ik ben er nog niet uit...

> Spreek "VFAT" uit als "CP/M".  Inderdaad Control Program for Micro
> computers  uit de jaren zeventig / achtig.
>
> VFAT heeft geen weet van meerdere users.
>
> Linux wel.
Soms is het fijn een opslagmedium te hebben waar rechten even geen rol
spelen. Zoals bij USB-sticks die je op verschillende computers wilt
gebruiken. Zo'n filesysteem mis ik eigenlijk in Linux.

VFAT vind ik zeker niet ideaal, het is erg verouderd.

> Vraag: Wat doe je dan als een "disk" krijgt zonder "file owner"?
> Antwoord: Map alles naar user met uid 0

Dan zou ik als user "paul" niet kunnen schrijven bij de eerder genoemde
laptop, toch?