Re: printen via nas

Op 08-02-2020 om 19:47 schreef Geert Stappers:

> Ik ben ook voorstander van "kies met je portomonee"
> Maar dat is nu niet relevant.

> Mijn inziens heeft  Original Poster een printer die Linux support heeft.

Inderdaad, maar met closed source drivers. Het werkt vaak, maar wie zegt
dat het nog werkt na een upgrade?  Bij Linux gaat het om open source,
closed source software gaan draaien brengt regelmatig geen geluk.

> En printers op zolder is een goede reden om printer via USB aan NAS
> te sluiten (i.p.v. WIFI te gaan gebruiken)

Air-print is een netwerk protocol, wat ook via kabels functioneert.

Het zorgt ervoor dat een printer helemaal automagisch ingesteld wordt,
tenminste als poort 5353 UDP open staat op een computer en Avahi en Cups
draaien.

Als je op bezoek komt, contact maakt met het lokale netwerk, zul je
(afhankelijk van je desktop) een bericht op je scherm zien: "nieuw
printer gevonden, wilt u deze toevoegen?". Je klikt erop en je kunt er
naar toe printen. Het goede nieuws is dat bijna alle nieuwe printers dit
tegenwoordig ondersteunen!