Re: printen via nas

On Sat, Feb 08, 2020 at 12:39:09PM +0100, Fred wrote:
> Beste lijst,
>
> Ik wil het volgende hier voorleggen omdat ik inmiddels niet meer weet waar
> te zoeken.

TOP,  daarvoor is deze  mailinglist.     (Ja, dat is een compliment)

> Ik gebruik een brother printer  type dpc195c die via usb op een synology nas
> DS209+II via USB is aangesloten. Ik kan via een desktop pc (buster) met deze
> printer printen.
>
> Via de laptop (buster) vind cups de printer ook maar kan niet printen.
> voor een 2e laptop geldt ook dat hier de printer wel gevonden wordt maar ook
> niet print.
>
> Vanaf beide laptops kan ik de nas wel benaderen.

OK, dat betekent namelijk dat je _geen_ WIFI access point hebt
dat "client isolation" doet.

> Omdat ik al een tijd van voornemen was de eerste laptop te voorzien van een
> nieuwe installatie leek mij dit juist een goed moment. Resultaat hetzelfde;
> Printer wel gevonden en geinstalleerd maar geeft ondanks geen foutmelding
> geen afdruk.
>
> Hopelijk krijg ik hier wat tips waarmee ik vanavond of vanacht verder kan.

Nou, op zijn minst deze ontvangstbevestiging en wat vragen?

* Wat zijn de IP-adressen van de vier devices die nu genoemd zijn?
  (Dezelfde vraag anders: Zit nog ergens een router tussen?)
* Die NAS, heeft die de desktop op een "white list" staan?
* Wat is eigenlijk de foutmelding die je krijgt?
  (Wat zijn eigenlijk de foutmeldingen die je krijgt?)

Leven en laten leven