Re: LV verkleinen zonder te unmounten?

On Wed, Jan 29, 2020 at 04:40:02PM +0100, Paul van der Vlis wrote:

> ext4

Dat ondersteunt geen online live resize om te verkleinen.

Reden hiervoor is redelijk eenvoudig: je kan makkelijk plaats toevoegen
(je voegt dan gewoon lege plaats toe op het einde van het
bestandssysteem, done; dat is niet meer dan een paar getallen aanpassen
in de inode table, en de grootte van die tabel aanpassen), maar ruimte
*weghalen* betekent dat je eventuele data die op het einde van het
filesystem staat moet gaan verplaatsen, én dat je er voor moet zorgen
dat terwijl je daar mee bezig bent, een ander proces niet even achter je
rug nog meer data in die locatie gaat schrijven. Dat doen zonder al te
veel problemen is heel complex, en daarom wordt het dus niet
ondersteund.

(wel offline, uiteraard)

To the thief who stole my anti-depressants: I hope you're happy

  -- seen somewhere on the Internet on a photo of a billboard