Re: LV verkleinen zonder te unmounten?

Op 29-01-2020 om 15:47 schreef Geert Stappers:

> Two factoren zijn van belang:
> * Het type filesystem

ext4

> * Ruimte

Er is genoeg ruimte op het volume wat ik wil verkleinen.

> Mijn staat vaag bij dat ik zulke verkleinacties wel eens gedaan heb.
> (Ja, met behoud van data (zonder een backup terug te hebben hoeven
> zetten)) Of het FS nog gemount was, weet ik niet meer.
>
> Een
>  lvreduce -rL -2G /dev/vg0/backup
> lijkt mij een goede test. Is gebaseerd op de volume naam 'backup',
> met een LV als 'database` zou ik niet zomaar gaan test.

Punt is dat ik het root volume (/) wil verkleinen, en dat is wat lastig
te unmounten.  Ik zou het graag "live" doen en mijn vraag is eigenlijk
of dat kan. Daar vind ik nergens een antwoord op. Misschien moet ik het
inderdaad maar proberen met een onbelangrijk volume. Misschien een
volume wat ik speciaal hiervoor aanmaak.

Raar dat ik dit nergens kan vinden...