ip / mac / arp probleem

Hoi,

Tikkeltje off-topic, hopelijk stoort niemand zich eraan... anders bij voorbaat: excuus...

Laatst grote problemen gehad doordat onze debian router / gateway (en dat was de link met debian-user-dutch...) met IP adress .1 van ons netwerk 'gedrukt' werd door en ander device waar één of andere monteur óók IP .1 op gezet had.

Die twee gingen de strijd met elkaar aan om dat ip adres, met voortdurende, rare en onvoorspelbare resultaten. Duurde lang voordat ik door had wat er speelde.

De vraag: heeft iemand hier een idee hoe ik zoiets in de toekomst zou kunnen voorkomen?

Ik denk aan iets op onze procurve switches, bv:

- het ip adress .1 alleen toestaan op specifieke poorten
of
- het ip .1 alleen toestaan in combinatie met een specifiek mac adres

Iemand met tips of andere ideeen om dit te voorkomen..?

Groet en fijne dagen gewenst!

MJ