Re: Gezocht: Domain Registrar - Juridisch

On 01/12/2019 12:17, Geert Stappers wrote:
> Previous-Subject: Re: Gezocht: Domain Registar welke *geen* gebruik maakt van Google ((Re-)CAPTCHA) services

<knip>

> Uitdaging:   Kijk verder

Met betrekking tot het juridisch deel bij het kiezen van een Registrar
kwam ik het volgende document tegen welke een advocatenkantoor had
opgesteld voor een Internet Service Provider:

https://www.solcon.nl/zakelijk/wp-content/uploads/sites/11/2015/10/Solcon_whitepaper_-_Privacy_en_de_cloud.pdf

In dit artikel wordt in Jip en Janneke taal uitgelegd wat een bewerkers-
overeenkomst is en hoe om te gaan met Privacy en de Cloud.

Niet verkeerd om dit mee te nemen in de keuze zeker wanneer er aanvul-
lende diensten bij diezelfde Registrar worden afgenomen.

Een ander punt wat bij gandi.net opviel zijn de leveringsvoorwaarden [1]
waarvan de belangrijkste, zijnde Gandi's General Service Conditions [2],
Franstalig is.

Begrijpelijk aangezien ze onder het Franse rechtssysteem vallen maar een
Engelstalige versie (met hierin eventueel de opmerking dat in geval van
een dispuut de Franstalige versie leidend is) was wel fijn geweest.

Positief is wel dat de leveringsvoorwaarden middels een .PDF beschikbaar
zijn terwijl er ook Registrars zijn die de voorwaarden, soms zonder
datum -en/of versienummer, 'embedded' op hun website hebben staan en
deze niet middels een .PDF beschikbaar stellen vaak om juridisch
moverende redenen (dit laatste is een conclusie op basis van ervaringen
met juristen uit het verleden).

[1] https://www.gandi.net/en/contracts/terms-of-service

[2] https://contract.gandi.net/v5/contracts/18055/MSA_FR_3.0_fr.pdf