Re: Netwerk basis voor VM op een laptop.

On Sun, Dec 01, 2019 at 01:25:31PM +0100, Geert Stappers wrote:
> Hoi,
>
> Graag jullie advies voor de combinatie van Virtual Machines
> en een reizende laptop. Vanaf de laptop kun je altijd bij de VM.
>
> De wens is zoveel mogelijk network connectivity voor de VM.

Ik denk dat het me gelukt is.     Jippie     \o/   Hoera   \o/

> [...]
> soms een WIFI verbinding en soms geen "uplink".
>
> Om van de "host" laptop bij de "guest VM" te kunnen komen,
> zal er iets nodig zijn als een bridge. Met die netwerk bridge
> is er dan een layer 2 verbinding. Door host en guest IP adressen
> te geven, is verder netwerkverkeer mogelijk.
>
> Welke laptop interface altijd in die brigde moet,
> is het probleem wat ik zie.
>
> Andere beer die ik op mijn weg zie, is de bemoeinis
> van software als networkmanager die een mening heeft
> over wat er allemaal verbonden moet zijn.
>

> Wat zijn jullie ideeen over hoe dit aan te vliegen?

In het "proto type" had ik een dummy interface `ph0` aangemaakt
 ( sudo ip link add ph0 type dummy )
Met "placeholder interface 0" heb ik altijd een interface
voor in de bridge waar de guests op aan kunnen sluiten.

Inmiddels geleerd dat een brigde ook kan bestaan
zonder dat er een interface inzit.
En `networkmanager` vindt dat ook goed.

P.S.
Er was een tijd dat networkmanager niet wist wat een bridge was.
En bij mijn eerste exprimenten (van jaren geleden) met bridges
moest er minimaal 1 netwerkinterface inzitten.
--
Leven en laten leven