oeps, een foutje met terminal...

Beste mensen,

Ik heb een fout gemaakt met de instellingen van mijn terminal. Het zit zo. Ik heb een Brother printer aangeschaft. Bij de drivers hoort scan-key-tool om de scan-knop van de printer te kunnen gebruiken voor het verzenden van documenten naar mijn laptop. Het moet geactiveerd worden in terminal met de volgende commando:

$ brscan-skey

Helaas gaat dat niet automatisch bij elke opstart van de laptop. Dat wilde ik dus bewerkstelligen. Op de website van Brother vind ik een mogelijke oplossing: https://support.brother.com/g/s/id/linux/en/instruction_scn5.html?c=us_ot&lang=en&comple=on&redirect=on#Inst1 Alleen, dit is voor Ubuntu. In Debian 10 met de Gnome 3 omgeving zie ik wel bij "opstarttoepassingen", maar dat regelt alleen welke apps automatisch opgestart wordt bij het aanzetten van de laptop, niet het automatisch uitvoeren van een terminal-commando zelf.

Kijkend in terminal zag ik een mogelijke oplossing, zie bijlage. Het gevolg is echter dat de terminal automatisch afgesloten wordt. Met andere woorden, ik kan de terminal niet meer openen (de bijlage is gemaakt op een andere computer, ter illustratie en niet ter uitvoering ;-) ). Stom van me. Hoe kan ik het weer ongedaan maken?

En aanvullende daarop: wat is nu de beste manier om de terminal-commando "brscan-skey" automatisch te laten uitvoeren bij het aanzetten van mijn laptop? Ik heb Gnome 3, Debian 10 (testing met systemd dus). Via Startpage zag ik grofweg twee niet nader uitgewerkte methoden, ene via cron job, met @root, en de andere via /etc/rc.local. De eerste is mij niet duidelijk, de laatste is er niet in mijn systeem.

Gezien mijn ervaring met terminal zojuist ben ik nu voorzichtig geworden...

Hartelijke groeten,
Frank Voncken