Re: [Opgelost] XDM maakt cli-weergave in de war

On 4/10/19 11:11 AM, Rutger van Sleen wrote:
*knip*
> - locales (staat allemaal op utf8)
*knip*

Maar alleen de locales gecheckt, *nadat* ik ingelogd was.

Dat zijn niet perse dezelfde locales die XDM gebruikt, wanneer het
gestart wordt vanuit root (of systemd, enzovoort).

Na het laatste mailtje van Vincent, zat ik me nog steeds af te vragen:
"waar zit het verschil?". Op zo veel vlakken waren de omstandigheden
gewoon hetzelfde, ik kreeg er mijn vinger er maar niet achter.

Net als anderen kwam ik toch weer op de locales uit. En ineens ging er
een lampje branden: wat zijn de standaard locales van het systeem zelf?
Normaal gesproken heb ik voor het systeem de C.UTF-8 ingesteld, de
gebruiker kan dan zelf wel instellen wat ie voor zichzelf wil. Maar mijn
laptop is een vrij recente installatie, waarschijnlijk heb ik dat toen
verzuimd of is het ergens mis gegaan.

Anyway, toen ik het ging checken, had ik inderdaad overal "POSIX" staan
in de locales voor root. Een `dpkg-reconfigure locales`, met de keuze
dat "C.UTF-8" de standaard is en een reboot er achter aan, maakt dat ik
nu ingelogd ben via XDM en alles er uit ziet zoals het er uit hoort te zien.

Allen dank voor het mee denken!

Happy hacking :)

--
Rutger van Sleen