XDM maakt cli-weergave in de war

Hoi allemaal,

Sinds kort ben ik XDM gaan gebruiken als display manager. Ik wil
namelijk graag dat er meerdere Xservers gestart worden na het booten.
Dat maakt het mogelijk dat mijn gezin simpel een andere VT kan pakken,
zonder dat ik na hoef te denken over switch-user mogelijkheden.

Deze setup draai ik op Debian testing (aka buster), zowel op mijn
desktop-machine als op mijn laptop.

Het probleem dat ik omschrijf in het subject, komt alleen voor op mijn
laptop. Waarom ik denk dat het door XDM komt? Omdat het niet gebeurt als
ik bijvoorbeeld de Xserver start met `startx`. Dit is belangrijk, omdat
in theorie er geen verschil zou moeten zijn tussen de twee methodes en
mijn eigen configuratie[1] dus in principe werkt. Ik gebruik i3wm als
window manager.

Het probleem is: als de sessie gestart is met XDM, en ik open dan een
terminal (urxvt of xterm, maakt niet uit) om `man man` te lezen, zie ik
op sommige plekken dat er letters of tekens er gek uit zien. Een andere
ervaring is dat als ik `alsamixer` of `ncmpcpp` in deze terminal
gebruik, het er goed uit ziet. Echter, ik heb meerdere cli dingen, zoals
`ncmpcpp` en `lnav`, die ik in screen draai. Daar ziet het er niet goed
uit. Daar waar lijntjes moeten zijn, staan allemaal â-tjes bijvoorbeeld
(zie [2]). Echter toont een `weechat` dit gedrag niet, maar heeft ook
een paar quirks zoals het niet goed weergeven van é-tjes (ook te zien in
gelinkte screenshot).

Het is *niet* een ncurses-issue, want `man` en `lnav` zijn geen
ncurses-depending applicaties.

Nog iets anders, ik kan mijn compose-key niet meer gebruiken in de terminal.

Wat is al gecheckt (en hou in je achterhoofd dat mijn setup in principe
werkt als de sessie anders gestart wordt):
- fonts
- $TERM (zowel buiten als in screen)
- locales (staat allemaal op utf8)
- xdm gepurged en opnieuw geïnstalleerd
- xorg-logfiles tussen xdm en startx methodes vergeleken, maar niks gevonden

Iemand ideeën?

[1] https://gitlab.com/DjSlash/dotfiles
[2] https://cal.selkof.net/index.php/s/jkP7rzF9CsqAGWF (link vervalt 10-5)

--