LDAP, NFS ?

Hallo,

Ik moet een virtualisatie server inrichten. Er komen meerdere virtuele
machines op die dezelfde bestanden en users delen. Er is dus iets nodig
als LDAP en NFS.

Hoe doen jullie dit tegenwoordig, nog steeds LDAP en NFS?

NFS3 is toch wel erg matig qua security, maar wellicht toch best
bruikbaar in deze situatie lijkt me. Er zitten geen vreemden op de
machine en het hoeft niet over internet.

NFS4 is wellicht beter. Ik heb ervaring met Kerberos maar vind dat best
complex. Het kan allemaal wel, maar of het nodig is?

Ik vind openLDAP nogal een gedrocht, of is dat wat beter tegenwoordig nu
er wat concurrentie is?

Heeft iemand van jullie ervaring met alternatieven zoals 389-ds?
https://packages.debian.org/buster/389-ds

Wat gebruiken jullie om LDAP users aan te maken e.d.?
Zelf heb ik daar ooit allerlei eigen scriptjes voor geschreven.

Verder wil de klant graag ACLs. Werkt dat goed met NFS3?

Als ik het goed begrijp dan heeft NFS4 een heel eigen, andere,
implementatie van ACLs, is dat POSIX compatible?
Ik hoor ook wat geluiden over richacls? Is dat goed geïmplementeerd?

Gebruiken jullie alternatieven voor NFS?  Zelf gebruik ik wel SSHfs,
maar is dat bruikbaar voor zoiets als dit? Webdav?

Er wordt vooral met Linux thin-clients gewerkt, maar er moeten ook een
paar Windows machines bij de bestanden kunnen. Uiteraard is Samba een
optie, maar als jullie ervaring hebben met alternatieven dan hoor ik dat
graag.