Re: netplan WAS: de VM ook echt op het LAN

Op 02-03-19 om 16:24 schreef Geert Stappers:

> Op een server waar bonding ( bundelen van netwerk interfaces ) voor
> meer bandbreedte, heb ik succesvol netplan gebruikt.
> Je zet in /etc/netplan een YAML file als
> in https://netplan.io/examples#configuring-interface-bonding

> Nee, niet _door_ elkaar,   maar _naast_ elkaar.
>
> Vandaar dat /etc/network/interfaces enkel lo0 heeft
> zodat NetworkManager de overige interfaces beheerd.

Als ik het goed lees dan kan NetworkManager een backend zijn van dat
Netplan: https://packages.debian.org/buster/netplan.io

> In https://bugs.debian.org/cgi-bin/bugreport.cgi?bug=921813#10
> staat iets als
>  "Meerdere network configuratie tools mogen tegelijker tijd
>   ge-installeerd zijn. Wel is het zaak dat NIET meerdere
>   configuratie tools met elk hun eigen inzicht zich bemoeien
>   met dezelfde interface".
>
> Als een interface niet genoemd is onder /etc/network/ dan
> wordt ie door `ifupdown` met rust gelaten.
>
> Als je wilt dat NetworkManager van een interface afblijft
> moet je in /etc/NetworkManager/NetworkManager.conf laten
> weten welke devices "unmanaged" zijn.

Volgens mij laat Networkmanager een interface ook met rust als hij is
genoemd in /etc/network/interfaces. Zo was het tenminste altijd.