netplan WAS: de VM ook echt op het LAN

On Sat, Mar 02, 2019 at 03:13:53PM +0100, Frans van Berckel wrote:
> [...]

Op een server waar bonding ( bundelen van netwerk interfaces ) voor
meer bandbreedte, heb ik succesvol netplan gebruikt.
Je zet in /etc/netplan een YAML file als
in https://netplan.io/examples#configuring-interface-bonding

> Een tip vooraf. Gebruik network/interfaces, NetworkManager en Netplan
> nadrukkelijk niet door elkaar ...

Nee, niet _door_ elkaar,   maar _naast_ elkaar.

Vandaar dat /etc/network/interfaces enkel lo0 heeft
zodat NetworkManager de overige interfaces beheerd.

> https://bugs.debian.org/cgi-bin/bugreport.cgi?bug=921813

In https://bugs.debian.org/cgi-bin/bugreport.cgi?bug=921813#10
staat iets als
 "Meerdere network configuratie tools mogen tegelijker tijd
  ge-installeerd zijn. Wel is het zaak dat NIET meerdere
  configuratie tools met elk hun eigen inzicht zich bemoeien
  met dezelfde interface".

Als een interface niet genoemd is onder /etc/network/ dan
wordt ie door `ifupdown` met rust gelaten.

Als je wilt dat NetworkManager van een interface afblijft
moet je in /etc/NetworkManager/NetworkManager.conf laten
weten welke devices "unmanaged" zijn.

Leven en laten leven