Re: In een script kunnen zien dat een package kan worden geupdate

On Fri, Oct 26, 2018 at 12:57:04PM +0200, Cecil Westerhof wrote:
> Ik ben niet iemand van de automatische updates. Maar ik wil wel zo
> snel mogelijk weten wanneer er updates voor pakketten zijn. Daarom heb
> ik een script isUpgradable.sh waarin o.a. staat:
>     apt update 2>>${_logfile} | grep --quiet upgraded && apt list --upgradable
>
> De redirect van stderr naar een logfile is nodig omdat apt geen batch
> commando is en dus het volgende naar stderr stuurt:
>     WARNING: apt does not have a stable CLI interface. Use with caution in scripts.

Dus doe je "apt-get update" ipv "apt update". Die eerste heeft nl wél
een stabiele interface.

> Ik zou natuurlijk stderr naar stdout kunnen sturen, maar dan is het
> niet meer mogelijk om te kijken of er iets anders fout is gegaan.
>
> Ik zou liever met een goed commando kijken of er pakketten zijn die
> moeten worden geupdate, maar ik heb niets kunnen vinden. Is er geen
> andere mogelijkheid, of kijk ik niet goed?

Probeer dit:

apt-get -qq --print-uris upgrade

--print-uris gaat alle dependency tracking etc doen, maar in plaats van
iets te downloaden krijg je een lijst met bestanden die zouden
gedownload worden als je "--print-uris" niet had meegegeven.

-qq zort ervoor dat de "lijnen met "Pakketlijsten worden ingelezen..."
etc niet worden weergegeven. Dat maakt het "interessant" voor cron,
zodat je een mail krijgt als er updates zijn, en niks als dat niet het
geval is.

Verder kan je automatic-upgrades ook zo configureren dat het niets
installeert, maar alleen een melding geeft als er iets te installeren
is. Hoe, geen idee ;-)

--
To the thief who stole my anti-depressants: I hope you're happy

  -- seen somewhere on the Internet on a photo of a billboard