Hulp bij het up to date houden van packages

Ik houd persoonlijk niet van automatische updates, maar het is wel
handig om op de hoogte te worden gesteld wanneer een pakket moet
worden ge-upgrade. Ik heb daarom een script geschreven om in cron te
draaien:
    #!/usr/bin/env bash

    set -o errexit
    set -o nounset

    declare -r _script_name="${0##*/}"

    if [[ ${EUID} -ne 0 ]]; then
       printf "ERROR: %s needs to be run as root\n" "${_script_name}"
       exit 1
    fi

    apt-get update >/dev/null
    apt-get upgrade --dry-run | \
        grep --quiet 'will be upgraded:' && apt list --upgradable || exit 0

In mijn .bashrc heb ik ook een update functie gedefinieerd:
    function update {
        apt-get update >/dev/null || echo 'Something went wrong with apt-get update'
        if apt-get upgrade --dry-run | grep --quiet 'will be upgraded:' ; then
            apt-get upgrade
        fi
    }

Ik ben eigenlijk niet kapot van de >/dev/null, maar de optie --quiet
werkt niet. :'-(

--
Cecil Westerhof
Senior Software Engineer