In een script kunnen zien dat een package kan worden geupdate

Ik ben niet iemand van de automatische updates. Maar ik wil wel zo
snel mogelijk weten wanneer er updates voor pakketten zijn. Daarom heb
ik een script isUpgradable.sh waarin o.a. staat:
    apt update 2>>${_logfile} | grep --quiet upgraded && apt list --upgradable

De redirect van stderr naar een logfile is nodig omdat apt geen batch
commando is en dus het volgende naar stderr stuurt:
    WARNING: apt does not have a stable CLI interface. Use with caution in scripts.

Ik zou natuurlijk stderr naar stdout kunnen sturen, maar dan is het
niet meer mogelijk om te kijken of er iets anders fout is gegaan.

Ik zou liever met een goed commando kijken of er pakketten zijn die
moeten worden geupdate, maar ik heb niets kunnen vinden. Is er geen
andere mogelijkheid, of kijk ik niet goed?

--
Cecil Westerhof
Senior Software Engineer