Re: blank scherm en muisaanwijzer na login - update

Frank Voncken schreef op ma 10-09-2018 om 21:35 [+0200]:
> Op mijn andere laptop met Debian 9 met Gnome 3 (ik geloof 3.22) krijg
> ik, na steeds probleemloze werking, opeens na een login een blank
> scherm met muisaanwijzer. Waarschijnlijk is er met een update of met
> een autoremove iets misgegaan, iets dat mogelijk in verband houdt met
> gdm?
>
> Helaas kan ik in de recovery mode de commando "apt update" niet
> gebruiken, er is geen toegang tot Debian server (geen internet?).
>
> Op verschillende forums zie ik dat het probleem wel vaker voorkomt,
> maar de oplossingen, voor zover ze zijn, zijn heel divers. Hoe kan ik
> [...]

Na vele omzwervingen (sorry voor mijn vele mails over dit onderwerp)
besloot ik tot een rigoureuze maatregel: een clean install van Debian
testing ("buster") op de laptop. Ik vermoed namelijk dat het een
combinatie van factoren was die geleid heeft tot het bovenstaand
probleem van blank scherm na de grafische login (misschien iets met
gdm3, bumblebee/nvidia, linux kernel, etc). Ik trok het niet meer om
dat allemaal uit te zoeken.

Gelukkig kreeg ik na de clean install de vertrouwde grafische Gnome
terug, zelfs zonder nvidia (drie jaar geleden was ik nog wel gedwongen
om nvidia te installeren omdat nouveau niet werkte). Vooralsnog werkt
het allemaal prima. En "buster" is voor mij tegenwoordig stabiel
genoeg.

Hartelijk dank allemaal voor jullie geduld!

Groet,
Frank

Off-topic: tijdens de clean install proces kreeg ik tot mijn schrik een
fatale fout in verband met dummy grub-install, dat was niet gelukt. Ik
zocht het uit, en blijkt dat het te maken heeft met efi. Dat vond ik
onzin want ik heb niet aan efi gemorreld. Ik probeerde de clean install
opnieuw, en jawel, het ging verder gewoon goed! Vreemd... Maar goed, ik
heb nu de beschikking over het mooie Debian!