Re: Configuratie tools, cockpit-project.org

On Sat, Oct 13, 2018 at 11:27:07PM +0200, Paul van der Vlis wrote:
> Ik gebruik het zelf niet, en het lijkt me hiervoor ook niet zo geschikt.

Hoezo niet?

puppet (en andere configuratiemanagementsystemen, zoals ansible,
propellor, CFengine, en chef) werken volgens het zelfde principe:

- Je beschrijft hoe een systeem eruit moet zien
- Je laat het config management systeem lopen
- Het config management systeem ziet de verschillen tussen je
  beschrijving en de werkelijke staat van het systeem, en onderneemt
  acties (pakketten installeren, configuratiebestanden aanpassen,
  enzovoort) om de verschillen weg te werken.
- Profit!

De beschrijving kan gedetailleerd zijn ("overschrijf het
configuratiebestand met dit bestand") of kan vaag zijn ("zorg ervoor dat
het configuratiebestand minstens deze lijn bevat", of "genereer een
configuratiebestand van dit template met deze variabelen, en gebruik dat
om het oude bestand te overschrijven"). Er zijn meestal ook
mogelijkheden om bepaalde acties te ondernemen wanneer bepaalde eerdere
acties een wijziging tot gevolg gehad hebben ("herstart de service
wanneer het configuratiebestand gewijzigd is", bijvoorbeeld).

Dat lijkt me absoluut geschikt voor dit soort dingen. En voor veel
andere dingen, ook.

> Wat ik regelmatig doe, is een systeem maken wat als voorbeeld moet
> dienen voor de andere systemen. Dan rsyncen naar de andere machines met
> een script, gewoon terwijl de machine draait. Daarna uiteraard rebooten.
> Je moet je wel een lijstje maken van wat je wilt excluden van het
> rsyncen. En je zult 32-bit en 64-bit apart moeten houden (ik gebruik
> geen 32-bit machines in een setup zoals deze).

Jezus. Basically heb je puppet heruitgevonden, maar dan met minder
features en minder flexibiliteit. En meer bugs.

Misschien niet zo'n goed idee? ;-)

--
To the thief who stole my anti-depressants: I hope you're happy

  -- seen somewhere on the Internet on a photo of a billboard