Re: blank scherm en muisaanwijzer na login

Op 12-09-18 om 21:38 schreef Frank Voncken:

> Er is iets nieuws: bij het inlogscherm van lightdm is er bovenin de balk
> een viertal optie te kiezen:
>
>  1. default Xsession
>  2. Gnome flashback (metacity)
>  3. Gnome
>  4. Gnome op Wayland

Je kunt inderdaad de desktop kiezen. Als je bijvoorbeeld KDE, XFCE of
Cinnaomon zou installeren kun je die ook kiezen hier.

Maar dat kan ook in GDM (druk op het tandwieltje daar waar je het
paswoord ingeeft).

> Resultaat na inloggen per optie is als volgt:
>
>  1. gebeurt niks: een leeg achtergrond (zelfde achtergrond als bij
>     inlogscherm) met beweegbare muiscursor

Dat is het default.

>  2. ik kom in normale omgeving terecht die mij aan Gnome 2 doet denken
>     (is dat de normale lightdm omgeving?).

Nee, LightDM heeft geen normale omgeving, het start alleen een desktop.
Er is wel een "default desktop" in Debian, dat is die optie 1.

Dit is Gnome Flashback, die is 2D en Gnome is 3D. Er zijn meer 2D
Desktops. Waarschijnlijk gaat hij de Nvidea GPU starten als je iets
gebruikt wat 3D nodig heeft.

Waarschijnlijk ben je hier even mee "uit de brand", want die Gnome
Flashback is best bruikbaar.

> [...]
>

> Switch ik van lightdm naar gdm3 in tty, vervolgens reboot om in gdm
> inlogscherm te komen. Gebruik ik daar optie "Gnome flashback
> (metacity)", dan blijk ik in de Gnome 2 achtige omgeving terecht te
> komen. De overige opties leveren hetzelfde resultaat op als bij de inlog
> vanuit lightdm. Naast de optie "default Xsession" is er overigens ook
> nog de optie "System default X11 default". Helaas is het resultaat
> hetzelfde als bij "default Xsession".
>
> Welke conclusie valt hieruit te trekken?Heeft het mogelijk met Wayland
> te maken gezien het afwijkend resultaat? Of aan Gnome 3 zelf?

Er zijn verschillende soorten Gnome. Je had bijvoorbeeld ook altijd
Gnome Classic. Je kunt ook Gnome ook starten met Wayland in plaats van Xorg.