Re: blank scherm en muisaanwijzer na login

Op 12-09-18 om 11:02 schreef Frank Voncken:

> Closed source driver. Dat was destijds mij aangeraden, lang geleden.
> Misschien dat de kaarten nu anders liggen, dat Nouveau beter is geworden?

Nividia geeft erg weinig ondersteuning aan de ontwikkelaars, vandaar ook
dat ik meestal Nvidia afraadt. Misschien ken je dit filmpje, ahum:
https://www.youtube.com/watch?v=iYWzMvlj2RQ

Nouveau is beperkt qua mogelijkheden, en de kwaliteit verschilt per type
videokaart. Soms best prima, soms een tikje instabiel.

De closed source Nvidia driver geeft erg mooie resultaten, maar de
ondersteuning binnen Debian is niet geweldig. Daar gaat men toch vooral
voor open source. Als men moet kiezen voor het fixen van een security
bug of voor de Nvidia driver, dan kiest men voor het eerste. En dat heb
ik in de praktijk gezien.

> output: "00:02.0 VGA compatible controller: Intel Corporation HD
> Graphics 530 (rev 06)

Je hebt dus ook een Intel grafische kaart. Ik zou overwegen om die te
gaan gebruiken. Wellicht kun je de Nvidia driver uitzetten in het bios,
of er op een andere manier voor zorgen.

> output: "Linux Envy 4.9.0-8-amd64 #SMP Debian 4.9.110-3+deb9u4
> (2018-08-21) x86_64 GNU/Linux
>
> Niet uit backport, een gewone kernel dus.

Op 21 augustus was er een security-update, misschien dat je die net wat
vertraagd hebt geinstalleerd. Of nog niet had gereboot.

> na inlog in lightdm krijg ik alleen een achtergrondscherm te zien, met
> muisaanwijzer maar zonder menu's en dergelijke. Dan ligt het
> waarschijnlijk niet in gdm maar ligt het probleem elders. Misschien met
> Nouveau proberen in plaats van closed source Nvidia? Hoe doe je dat het
> beste?
Het zou iets in de configuratie van Gnome kunnen zijn.
Overweeg misschien een extra user aan te maken, en daarop in te loggen.
Dat kan met b.v. "adduser test" op de commandline.
Als dat wel goed werkt is het een probleem in je homedir, en zou ik daar
een opruiming gaan houden.