Re: blank scherm en muisaanwijzer na login

Op 12-09-18 om 09:48 schreef Frank Voncken:

> Met ctrl-alt-f2 gebeurt er niks, met ctrl-alt-f3 kom ik wel in tty
> (hier: tty3).

Vreemd, maar inderdaad ctrl-alt-f3 doet hetzelfde.

Het blijkt overigens dat je in de recovery mode het netwerk wel kunt
starten, ik had het gisteren geprobeerd. Het commando heb ik niet meer
in mijn hoofd, maar het ging om network-manager wat ik moest starten.

> Ik heb hier inderdaad internetverbinding. apt update
> levert als resultaat "alle pakketten zijn up-to-date.

Blijkbaar dus geen problemen met apt.

> [...]
> Volgens "systemctl get-default" is dat graphical.target. Dat lijkt me
> kloppen. Probeerde ik met "systemctl start gdm.service" of "systemctl
> start gdm", dan gebeurde er niks. Dan rebooten. Het probleem blijft
> helaas hetzelfde. Ik probeerde ook met startx (vanuit tty, uiteraard):
> ik kom direct in een zwart scherm met alleen een muisaanwijzer.
>
> Mijn kennis op gebied van gdm reikt niet ver. Of zou dit te maken hebben
> met nvidia wat ik heb?? Hopelijk kan iemand op basis van het
> bovenstaande bepaalde conclusies trekken en aanwijzingen geven voor

Ja, daar kan het wel degelijk aan liggen.

Welke Nvidia driver gebruik je?  De open source driver (Nouveau,
standaard), of de closed source driver van Nvidia?
Die laatste levert wel vaker problemen op, want heeft niet de hoogste
prioriteit in Debian.

Heb je naast Nvidia nog een andere GPU, bijvoorbeeld een Intel GPU die
in de processor zit?  Gebruik je iets om te schakelen tussen beide?
Ik denk dat het volgende uitsluitsel geeft:
lspci | grep VGA

Welke Linux kernel gebruik je?  De gewone kernel, of b.v. de kernel uit
backports? Bij die laatste krijg je steeds de nieuwste, en dan zou het
probleem daardoor kunnen komen. "uname -a" kan het vertellen.
Ook bij het gewone kernel kun je problemen tegenkomen, maar die kans is
veel minder groot.

Misschien dat /var/log/Xorg.0.log aanwijzingen kan geven, maar daar
staat altijd nogal veel in.

Het zou kunnen zijn dat het aan gdm ligt. Wat je zou kunnen proberen is
een alternatief daarvoor te installeren. Ik zou voor "lightdm" gaan.
apt install lightdm

De installatie zal je vragen wat je wilt gebruiken, gdm of lightdm, dan
kies je voor lightdm. Als het niet helpt kun je lightdm verwijderen, en
dan gebruikt je systeem automatisch weer gdm. Als het wel helpt weet je
dat het probleem in gdm zit.