Re: blank scherm en muisaanwijzer na login

Geert Stappers schreef op 2018-09-11 07:58:
On Mon, Sep 10, 2018 at 10:03:32PM +0200, Frank Voncken wrote:
Frank Voncken schreef op ma 10-09-2018 om 21:35 [+0200]:
> Op mijn andere laptop met Debian 9 met Gnome 3 (ik geloof 3.22) krijg
> ik, na steeds probleemloze werking, opeens na een login een blank
> scherm met muisaanwijzer. Waarschijnlijk is er met een update of met
> een autoremove iets misgegaan, iets dat mogelijk in verband houdt met
> gdm?
> Helaas kan ik in de recovery mode de commando "apt update" niet
> gebruiken, er is geen toegang tot Debian server (geen internet?).

Focus je eerst op het herstel van "apt update",
dus dat je toegang hebt tot verder gereedschap.

Dat zou inderdaad wel handig zijn. Ik vind een hopelijk goede link hierover: https://nology.de/debian-recovery-mode-turn-on-networking.html Ik ben momenteel op het werk, maar ik ga vanavond ernaar kijken of het helpt (fingers crossed).

> Op verschillende forums zie ik dat het probleem wel vaker voorkomt,
> maar de oplossingen, voor zover ze zijn, zijn heel divers. Hoe kan ik
> het oplossen, heeft iemand hier ervaring mee?
> Groet,Frank

Aanvullende info: na "dpkg-reconfigure gdm3" krijg ik de melding dat
gdm.service niet actief is en derhalve niet opgestart kan worden.
Daaronder verschijnt de melding "invoke-rc.d: initscript gdm3, action
"reload" failed".

Hopelijk helpt die aanvullende info het jullie?

Helaas niet.  Misschien dat
  systemctl status gdm.service
nog wat informatie verschaft.

Eerder vanmorgen, vlak voor ik naar mijn werk ging, heb ik even snel de bovenstaande commando ingetikt, met als resultaat de volgende output:

Loaded: (lib/systemd/system/gdm.service; static; vendor preset: enabled)
Active: inactive (dead)

Klinkt niet goed, geloof ik. Ik vond op internet twee links die mogelijke oplossingen bevat: https://unix.stackexchange.com/questions/322720/why-wont-my-enabled-systemd-service-start-on-boot (helemaal onderaan) https://bbs.archlinux.org/viewtopic.php?id=150017 (ook helemaal onderaan)

Nogmaals, dat ga ik dus allemaal vanavond proberen. Of iemand moet tot die tijd een aanvullende suggestie/opmerking hebben?

Groet,
Frank