Re: Samba, client ziet server niet

Op 01-09-18 om 14:43 schreef Geert Stappers:

> Mijn inziens is de vraag zo iets als:
>
> } Welke stuk(ken) software maken het mogelijk
> } dat een recente MS Windows10 computer een SMB server ziet?

Inderdaad, dat bedoel ik!

> Ik weet dat ook niet. Wat ik wil melden is dat mij
> niet verbaast dat er meerdere versies MS Windows10 zijn.
>
> Een "Premium edition" die wel van een SMB server wil weten,
> en "Home edition" waar "SMB server awareness" kapot is gemaakt.
>
> Mijn advies is dan ook te beginnen met uit te zoeken
> met welke "client versie" je te maken hebt en wat die kan (en mag).

Eigenlijk heb ik helemaal niet zoveel zin me in Windows te verdiepen.
Wel wil ik graag de Linux kant goed voor elkaar hebben.
Tja, lastig.

> Dan pas aan server zijde zaken gaan veranderen.

Je wilt eigenlijk een server die overal mee om kan gaan. En wie weet,
zit er hier iemand die er meer van weet.

> [...]
> Geert Stappers
>
> P.S.
> Op een barbeque ving ik op dat de ene computergebruiker
> aan de aan de computergebruik vroeg
>  "Hoe zet je automatische herstart na updates op Windows uit?
>   Want nu moet ik langdurige berekening te vaak opnieuw
>   laten uitvoeren."
> Antwoord wat ik hoorde was
>  "Dat kan niet, tenzij je een specifieke server versie hebt
>   die voor een meerprijs te verkrijgen is."
>
> De vraagsteller heb ik gevraagd wat ie van mij wilde drinken,
> om hem te bedanken van opnieuw het besef van mijn geluk met Linux.

Af en toe vergeet je dat, omdat je er aan gewend raakt.