Re: Bootprobleem

Hoi Paul,

Paul van der Vlis schreef op zo 28-01-2018 om 16:35 [+0100]:
> Hoi Dirk en anderen,

> Het lijkt mij eigenlijk geen probleem als de boot-partitie volgelopen
> is, want daar wordt alleen wat op geschreven als je een nieuwe kernel
> krijgt, of een nieuwe versie van grub. Maar misschien vergis ik me.
>
> Wel bijzonder dat hij op een aparte schijf zit.
Dat dacht ik ook.
Ik had nog een oude schrijf van 9,7 Gb, die ik nog dacht te kunnen
gebruiken voor de rootpartitie. De home-parities staan op een andere
schijf.
Maar soms zijn er programma's die op / schrijven, zoals dus Backintime
Het kan trouwens ook heel goed zijn, dat ik volkomen verkeerd denk. Ik
ben een beginner.

> Dit klinkt alsof je filesysteem corrupt is. Een boot-filesysteem is
> default ext2 bij Debian (waarom dat zo is weet ik niet).
> Ext2 heeft vaker last van corruptie dan een moderner filesysteem.
>
> Ik denk dat je met de hand zoiets kan doen:  "fsck /dev/sda1"  (als het
> probleem in /dev/sda1 zit).  Die automatische fsck kan niet alles
> repareren, de handmatige fsck kan veel meer.

Je had gelijk.
Ik deed een simpele fsck en dan struikelde hij. Door eenvoudig /dev/sda1
mee te geven (ik wist dat daar het probleem zat) kwam ie verder.
Hij wilde vervolgens niet opstarten met de grafische schil, maar ik
kreeg wel rootrechten.

cd /media
ls

Hier zie ik de naam van mijn backup schijf, met allerlei gegevens die
gebackupt moeten worden. Blijkbaar parkeert Backintime daar gegevens? Ik
draai hem als root om alle gebruikers te kunnen backuppen.

Vervolgens cd dirk (dat ben ik) en daar met rm -r de boel opgeruimd.
Reboot

En hij komt weer in grafische schil en kan ik inloggen. Ik mail nu dus
weer vanaf mijn computer.
Met disk usage gekeken en ik zie, dat ik nu weer 8,0 Gb gebruik van de
totale 9,7 Gb.

> Die Debian installer heeft een rescue-mode in "advanced" (of zoiets).
> Hij stelt wat veel vragen, maar daarna kun je ook alles. Vanuit daar kun
> je ook een fsck uitvoeren.

Het is iets met recover. Ben het nu zelf ook kwijt. Essentieel is, dat
je niet kaal fsck invoert.

Het probleem is opgelost.
Hartelijk dank!

Groeten,