Re: Bootprobleem

Hoi Dirk en anderen,

Op 28-01-18 om 15:04 schreef Dirk Ruijne:
> Beste mensen,
>
> Vanochtend liep mijn bootpartitie vol tijdens het backuppen. Deze
> parititie zit op een aparte schijf. Dus de hele schijf zit vol.

Het lijkt mij eigenlijk geen probleem als de boot-partitie volgelopen
is, want daar wordt alleen wat op geschreven als je een nieuwe kernel
krijgt, of een nieuwe versie van grub. Maar misschien vergis ik me.

Wel bijzonder dat hij op een aparte schijf zit.

> Omdat Backintime hing heb ik het uitgezet en geprobeerd wat bestanden
> te verwijderen, echter rm deed niets en op een gegeven moment ook su
> niet meer. Ik heb dus de boel gereboot, maar nu stokt het booten. Er
> wordt een fsck gedaan, wat vervolgens eindigt met de melding:
> /bin/sh: can't access tty: job control turned off. (initramfs)

Dit klinkt alsof je filesysteem corrupt is. Een boot-filesysteem is
default ext2 bij Debian (waarom dat zo is weet ik niet).
Ext2 heeft vaker last van corruptie dan een moderner filesysteem.

Ik denk dat je met de hand zoiets kan doen:  "fsck /dev/sda1"  (als het
probleem in /dev/sda1 zit).  Die automatische fsck kan niet alles
repareren, de handmatige fsck kan veel meer.

> Hoe los ik dit op? Ik heb een linux mint 17 dvd Ik heb een Debian
> 9.1.0 installer Netinstallatie.

Die Debian installer heeft een rescue-mode in "advanced" (of zoiets).
Hij stelt wat veel vragen, maar daarna kun je ook alles. Vanuit daar kun
je ook een fsck uitvoeren.