Samba via OpenVPN

Hoi,

Bij een klant staat al jaren een Samba server, op het moment gebruiken
ze Debian7 met Samba 4.1.17 (uit Wheezy-backports). Dus een oud systeem.
Ze gebruiken dit ook vanuit huis via OpenVPN.

Op kantoor daar werkt alles goed, maar via OpenVPN is er plots een
probleem. Je ziet de bestanden, maar als je er op klikt werkt het heel
traag, veelal komt er een timeout (maar soms niet).

Ik kan dit ook vanuit hier reproduceren onder Linux.

Iemand een idee wat dit kan zijn?  Volgens mij werkt OpenVPN goed en
moet het dus ergens in Samba of de combinatie zitten.