Re: Waarom is ​/usr/lib/systemd verplaatst naar ​/lib/systemd

On Mon, Jan 22, 2018 at 10:46:19PM +0100, Cecil Westerhof wrote:

> Ik begrijp je rant niet. Voor zover ik het begrijp hebben 'alle'
> andere distributies het wel op die plek.

Vanuit de history bevatten /bin, /sbin en /lib alles wat nodig is
om een systeem te starten. De gebruikersprogramma's staan onder /usr.
Als je kijkt in FreeBSD dan is dit nog iets verder doorgevoerd en zijn
de meeste programma's in /bin en /sbin statisch gelinkt.

Bij een klassiek systeem zie je dan ook dat gestart wordt vanaf "/" en
in een latere fase pas "/usr" en "/home" toegevoegd worden.

Systemd bevat componenten voor het opstarten en voor de gebruikersinterface.
Dus is systemd "all over the place". Daarbij is de programmeur iemand die
van "pragmatische" oplossingen houdt en daarbij maling heeft aan afspraken
die het hart van de structuur en de beveiliging van *nix vormen.

Er zijn redenen dat niet iedereen even blij is met een ontwikkeling als
systemd.

Het is de vraag of systemd in "/lib" staat by-design. Het kan ook zijn dat
een maintainer het heeft verplaatst om "netjes" te kunnen opstarten. Het
blijft een dirty fix.

Met vriendelijke groet,
Huub Reuver