KDE startup instabiel in debian 9.2

Hoi,

Ik gebruik KDE als mijn desktop-omgeving.  Sinds ik debian stretch geïnstalleerd heb is de startup van KDE instabiel.

Soms krijg ik alleen een zwarte achtergrond met de kde "throbber" in het wit en gebeurt er verder niets

Soms krijg ik een zwarte achtergrond en thunderbird (die ik automatisch opstart), zonder decoraties, zonder taakbalk.

Soms krijg ik een redelijk normaal ogende desktop, maar hebben windows geen decoraties.

Soms krijg ik een normaal ogende desktop, maar is thunderbird zichtbaar op alle zes virtual desktops, en kan ik hem niet "unpinnen".

Over het algemeen lukt het om thunderbird af te sluiten en uit te loggen (na Ctrl-alt-delete), en meestal lukt de tweede loginpoging wel (anders de derde).  Eerst dacht ik dat het met mijn muis te maken had die aan het overlijden was, maar met een nieuwe muis heb ik het nog steeds.  Ook hoor ik van mijn broer soortgelijke verhalen.  Ik kan er in de debian bug-tracker niets over vinden. Herkent iemand op de lijst deze problemen, en enig idee waar het aan kan liggen?

bvd,

Eric Meijer