Problemen met PDF-viewer Evince

Hoi,

Eens was ik heel tevreden met de PDF-viewer Evince (ook vaak
Documetenviewer genoemd). Maar hun nieuwe layout vind ik maar niks.

Nu merk ik ook dat het dingen fout doet qua rechten. Als ik een PDF
binnenkrijg per mail, hem open en dan opsla ("kopie opslaan"), dan zijn
de rechten "-r--------" terwijl dat helemaal niet correct is, het zou
met mijn umask "-rw-rw-r--" moeten zijn...

Als ik direct opsla vanuit Thunderbird gaat het goed. Als ik het bestand
open vanuit de PDF lezer Etril dan gaat het goed.

Vreemd, zullen meer programma's van dit soort fouten hebben??

Het valt me overigens op dat ik Etril sowieso veel mooier vind, het ziet
er uit als de oude Evince. Gewoon met een menu enzo.