sshfs en umask

Hallo,

Ik wil bestanden delen via sshfs, en daarom de umask wijzigen.

Als ik de umask op de client wijzig gaat alles goed. Maar eigenlijk
lijkt het me beter om de umask op de server te bepalen, de client beheer
ik soms niet. En wellicht willen er ook mensen met duistere operating
systemen zoals Windows of MacOS op, waar ik weinig van weet.

Nu lees ik overal dat je de umask op de server in kunt stellen in
/etc/ssh/sshd_config met bijvoorbeeld iets als:
Subsystem       sftp    /usr/lib/openssh/sftp-server -u 0002
of:
ForceCommand internal-sftp -u 0002

Maar dat werkt niet bij mij, de umask wordt gewoon zoals ingesteld op de
client. Iemand een idee waarom het niet werkt, en of er iets tegen te
doen is?

Met vriendelijke groet,
Paul van der Vlis