Re: fontconfig in stable en testing

lnx schreef:
> dpkg-reconfigure fontconfig-config heeft (raar genoeg) geen enkel
> effect ongeacht welke optie er wordt gekozen.

Mijn indruk is dat fontconfig-settings worden overruled door desktops
zoals XFCE en Cinnamon, die zich van de algemene instellingen niets
aantrekken en eigen instellingen hebben voor b.v. fonts.

Zelf gebruik ik de Openbox WM, die daar geen eigen instellingen voor
heeft, en het verschil in 'font hinting' in fontconfig is daar wel
zichtbaar.
Zo heb ik ook de muiscursorsnelheid ingesteld met libinput, in de file
/etc/X11/xorg.conf.d/10-libinput.conf. Maar ik zag dat b.v. Cinnamon
zich daar niets van aantrekt, en hier eigen instelmogelijkheden voor
heeft.

> Afhankelijk van welke displaymanager er gebruikt wordt. Verander de
> Font instellingen via de GUI:
>
> XFCE ---> Settings - Appereance - Tabblad Fonts - Rendering - Hinting
>
> Cinnamon ---> Preferences - Fonts - Font Settings - Hinting

Het blijkt experimenteren te zijn met combinaties van anti-aliasing,
hinting en dpi-instelling. Vooral in XFCE, waar een 'custom DPI' in te
stellen is, wordt dit zichtbaar.

De algemene (d.w.z. desktop-onafhankelijke) instelling voor DPI kan ik
bij startx opgeven, op deze manier:

$ startx -- -dpi 100

Waar ik nog niet achter ben, is of er een algemene instelling is om
anti-aliasing aan of uit te zetten.

Maar nou die eerste instelling in fontconfig-config, de 'font tuning
method for screen'. Zet ik die in Stable op Native, dat ziet alles er
een stuk lichter en luchtiger uit, om het maar zo te zeggen. Maar in
Testing blijkt dit niet te werken, en heb ik met de bovenstaande
methoden ook niet terug kunnen halen.

Wat ik zou kunnen doen, is voorlopig terugvallen op Stable, waar alles
wel prima in te stellen is en er goed uitziet. Wellicht herstelt Testing
zich vanzelf weer eens een keer. Het heet niet voor niets 'testing'.