Re: Auto-login

Op 07-07-17 om 19:36 schreef Sjoerd Hiemstra:
> Patrick Ruytings:
>
> Ik heb het in ieder geval zo dat ik alleen nog een gebruikersnaam in
> hoef te voeren. Vooropgesteld dat je geen desktopmanager gebruikt,

Zoiets heet "displaymanager", en het is nogal speciaal om geen
displaymanager te gebruiken. Het kan wel inderdaad.

> zet je zoiets aan het eind van ~/.bashrc:
>
> [[ -z $DISPLAY && $XDG_VTNR -eq 1 ]] && startkde
>
> of een andere desktop of WM in de plaats van 'startkde'.
> En je werkt zonder wachtwoord:
>
> # passwd -d <user>

Misschien dat bovenstaande prima werkt, dat weet ik niet. Ik heb
inderdaad wel setups gezien waarbij er niet meer om een paswoord werd
gevraagd na het klikken op een username.

> Met Ctrl-Alt-F2 kan dan naar de console teruggekeerd worden en van
> daaruit evt. in een andere desktop worden ingelogd.

Nee, dat doe je normaal door gewoon af te sluiten in de grafische omgeving.

> Ik herinner me van vroeger dat gdm (tegenwoordig gdm3) zo in te stellen
> was dat je automatisch in kon loggen, in een bepaalde desktop.

Correct.

> Eenmaal ingelogd, kon met Ctrl-Alt-F2 naar gdm teruggekeerd worden

Nee, met ctrl-alt-F2 kom je in een virtuele console zonder Xorg netjes
af te sluiten.

> en evt. in
> een andere desktopomgeving ingelogd worden. Ik weet niet of dit nog
> steeds zo is.

Je kunt jezelf afmelden, en dan kom je bij de displaymanager, dus
bijvoorbeeld bij GDM. Daar kun je dan eventueel een andere desktop
kiezen, en de volgende keer is dat het default.