Re: Auto-login

Patrick Ruytings:
> Kan iemand mij zeggen hoe ik Debian 9 (en andere Linux'en) zover kan
> krijgen dat die automatisch inloggen?

Ik heb het in ieder geval zo dat ik alleen nog een gebruikersnaam in
hoef te voeren. Vooropgesteld dat je geen desktopmanager gebruikt, zet
je zoiets aan het eind van ~/.bashrc:

[[ -z $DISPLAY && $XDG_VTNR -eq 1 ]] && startkde

of een andere desktop of WM in de plaats van 'startkde'.
En je werkt zonder wachtwoord:

# passwd -d <user>

Met Ctrl-Alt-F2 kan dan naar de console teruggekeerd worden en van
daaruit evt. in een andere desktop worden ingelogd.

Ik herinner me van vroeger dat gdm (tegenwoordig gdm3) zo in te stellen
was dat je automatisch in kon loggen, in een bepaalde desktop. Eenmaal
ingelogd, kon met Ctrl-Alt-F2 naar gdm teruggekeerd worden en evt. in
een andere desktopomgeving ingelogd worden. Ik weet niet of dit nog
steeds zo is.