Re: Rechter Alt

Paul van der Vlis:
> Bedankt voor je verhaal, ik vond het interessant!

Och ja, ik kwam daar zo op omdat ik de PC altijd uit zet met
Ctrl-Alt-Del, en met de rechter Ctrl en Alt werkte dat na de laatste
upgrade niet meer.
Je zult denken: nou, wat ben je een kniesoor, dan doe je dat toch met
de linker Ctrl en Alt. Maar dat zou wel betekenen dat je het de komende
jaren, misschien wel de rest van je leven, en dat gemiddeld meer dan
eens per dag, met 2 handen moet doen in plaats van 1. Dus vond ik het
de moeite waard om de rechter Alt weer werkend te krijgen.

Met Ctrl-Alt-Del vanuit de console gaat de PC standaard rebooten. Maar
dat kun je veranderen in uitschakelen.

Bij SysVinit gaat dat met deze regels in /etc/inittab:

# What to do when CTRL-ALT-DEL is pressed.
ca:12345:ctrlaltdel:/sbin/poweroff

Oorspronkelijk stond daar iets met 'shutdown -r' met nog wat opties,
rebooten dus.

Hoe dit bij systemd zou kunnen, heb ik ooit eens gevraagd op de Engelse
mailinglijst. Ik kreeg toen nog wel antwoord van Michael Biebl, een
ontwikkelaar die zich met systemd bezighoudt.
Om de PC met Ctrl-Alt-Del vanuit de console uit te schakelen, creëer je
deze symlink:

# ln -s /lib/systemd/system/poweroff.target /etc/systemd/system/ctrl-alt-del.target