Re: Problemen met Debian Live

Op 14-05-17 om 11:54 schreef Ernst van der Storm:
> [...]
> van een collega om het goed te krijgen met twee schermen.
> Ik noem een paar punten:
>
>   * arandr lijkt makkelijk, maar ik kon er eigenlijk niets mee
>   * met xrandr krijg je een overzicht van aangesloten schermen
>   * grondig googelen levert ook cvt op, met meerdere voorbeelden
>     waarvoor je dat nodig hebt (je prepareert daarmee een schermmodus
>     met de juiste waardes (volgens een strikte reeks parameters) en dan
>     kun je met xrandr het scherm activeren
>   * ik gebruik geen speciale drivers, alles loopt volgens mij met

Mijn ervaring met nouveau is, dat het regelmatig niet stabiel werkt.
Maar dat verschilt nogal per type videokaart. Omdat ik niet zo goed weet
welke videokaart het goed doet, gebruik ik Nvidia zo min mogelijk.

>   * *maar*:
>   * ik werk op een oude pc met agpkaarten, die zowel een vga- en een
>     dvi-connector hebben
>   * in deze opzet lukte het alleen met *Nvidia*kaarten
>   * ATI-videokaart geeft wel twee schermen met beeld, maar die zijn
>     hetzelfde qua inhoud, ik kreeg die niet goed werkend

Wellicht had je de firmware niet geïnstalleerd? Dan kan zo'n ATI kaart
maar heel erg weinig.

Verder heb je voor een nieuw type videokaart een nieuwe kernel en een
redelijk nieuwe xorg driver nodig.

> Zie bijv. https://wiki.archlinux.org/index.php/xrandr

Archlinux is inderdaad erg goed in de documentatie, daar kunnen we nog
wat van leren.

Zelf gebruik ik veelal het grafische tooltje wat bij de desktop omgeving
komt.