Re: Displaymanager resolutie

On Tue, Apr 11, 2017 at 03:54:24PM +0200, Paul van der Vlis wrote:
> Hoi allen,
>
> Ik wil de resolutie wijzigen van GDM3, of eventueel een andere
> displaymanager zoals LightDM. Maar dit lukt niet zo erg.
>
> Ik heb geprobeerd een regel met xrandr toe te voegen in
> /etc/gdm3/Init/Default, zoals in vele manuals staat.
> Maar het werkt niet.
>
> Ook zoiets werkt niet:
> cp /home/user/.config/monitors.xml /var/lib/gdm3/.config/monitors.xml
>
> Is er hier iemand die hier ervaring mee heeft?
>
> Dit gaat om Debian testing.

Ik gebruik zelf altijd een scriptje om direct met xrandr de resolutie
te wijzigen van een netbook.

Het script doet de volgende dingen:
- bekijk de huidige status (start xrandr en purge de resultaten).
- kijk welke aansluitingen er zijn
- als de externe monitor is aangesloten maar niet gebruikt zet
  deze dan met xrandr in een standaard resolutie
- zet de interne videokaart uit,
- schakel de externe videokaart in de resolutie van de monitor

De tussenregel van schakelen naar een standaard resolutie is om
een vast uitgangspunt te hebben, dat verbetert de betrouwbaarheid
van het script nogal.

Mijn script is "hardcoded" en wordt gestart met een toetsencombinatie.
Dit betekent dat ik geen input nodig heb. Gewoon monitor inpluggen
en de toetsencombinatie. En ja, xbindkeys of iets vergelijkbaars moet
zijn gestart bij het starten van X. En ik kan alleen enkele vaste
configuraties "doortoggelen".

Ik gebruik dat script zelf als ik een externe monitor gebruik
(laptopscherm uit, beeld extern of andersom).
En ja, omdat het hardcoded is werkt een vrij eenvoudig script.
Denk aan regels als:
  xrandr | grep HDMI-1 # dit gebruik ik om de gebruikte resolutie
                       # te achterhalen voor IF-constructies.
  xrandr --output HDMI-1 --mode "1920x1080"
  xrandr --output HDMI-1 --off
Waarschijnlijk wil jij iets dat algemeen werkt(?).

Wat niet werkt is een combinatie van de opensource NVidia drivers en
HDMI output, beperking van de drivers.

En het is mij opgevallen dat elke laptop en netbook weer andere labels
voor de display uitgang heeft (VGA1, VGA-1, HDMI1, HDMI-1, etc.).

Met vriendelijke groet,
Huub Reuver