Re: ssh naar Linux computer achter "router"

On Wed, 1 Mar 2017 15:53:38 +0100
Paul van der Vlis <paul@vandervlis.nl> wrote:

> Ik had het ook genoemd, het is een goede optie!

> Nee, het is hier heel bruikbaar voor. Een VPN is tweerichting verkeer.

Het leuke van de VPN oplossing is dat-ie, i.t.t. een ssh-only oplossing,
altijd de tunnel probeert op te bouwen, je hoeft dus alleen maar te
ssh-en naar het endpoint van de tunnel. En de keepalive houdt de
connection state table van de router wakker. Zelf met dynamische
adressen blijft het werken. En als de server een dyn adres heeft kun je
OpenVPN client nog expliciet vertellen dat ie een nieuwe lookup moet
doen bij een herstart (maar zeker ben ik daar niet van, heb het dacht
ik ooit ergens gelezen)

R.

--
richard lucassen