Re: exim en spamassassin - ik zie iets over het hoofd

On  6 Nov 2016, Paul van der Vlis wrote:

> Mocht je het aan de praat hebben dan hoor ik graag meer. Bovengenoemd
> pakket kende ik nog niet.
>
> Zelf draai ik Cyrus IMAP met Postfix en ik gebruik allerlei
> blacklists, whitelists en tests tegen spam, maar Spamasassin gebruik
> ik niet.  Wellicht wil ik dat in de toekomst wel gaan doen, steeds
> meer mensen hebben alleen een minimale mailclient zonder spamfilter of
> gebruiken webmail.
>
> Ik neem aan dat je filters-per-mailbox gebruikt? En deze leren door
> mails naar een mapje te verplaatsen?

Ik heb nog geen tijd gehad om goed te kijken wat sa-learn-cyrus doet, en
(dus) wat mijn cron-jobs verkeerd deden: Sa-lean-cyrus gebruikt 'cyrus'
als user, en wellicht weet het meer over het Cyrus mail format.

Het werkt: sa-learn --dump magic laat zien dat het bayes filter 'spam'
gevoerd kreeg.

Als ik de documentatie goed volg, dan kan sa-learn-cyrus geen
individuele bayes filters aan - het is voor de hele groep
gebruikers. Gebruikers zetten ten onrechte gemiste spam in 'Learn.Spam'
(of een andere map, te specificeren in sa-learn-cyrus.conf), en het
script voert die aan het bayes filter. Dat script roep je aan in cron.

Ik hoop dat op mijn mail servertje het aantal gemiste spamberichten nu
snel slinkt (ongeveer 3 op de 20 spams wordt gemist).

Vanaf ergens eind 2008 tot 2014 gebruikte ik Dspam - op aanraden van
iemand op een Nllgg bijeenkomst - en dat werkte onwijs goed. Na een paar
weken trainen never nooit geen spam meer in de Inbox, en 0 fout herkende
berichten.

Dspam wordt echter niet meer onderhouden - reden om naar het veel
bekendere Spamassassin over te stappen, met Razor en Pyzor. Ik ben
slechts een gewone gebruiker, en in schaarse vrije tijd mail servers
bouwen en onderhouden is eh, best complex :-).

Als het niet beter wordt, dan zet ik greylisting weer aan, want dat is
het meest-effectief.