Geen prompt

Hallo,

Ik heb een raar probleem, na het inloggen krijg ik geen prompt. Ook niet
via ctrl-alt-F2 of zoiets. Maar een username en paswoord opgeven werkt wel.

Eerder ging inloggen nog wel via ssh, maar kon ik veel applicaties niet
meer starten. "top" ging wel, maar na b.v. "ps aux | iets" kreeg ik geen
prompt meer terug. Via X kon ik geen nieuwe applicaties openen, maar wel
applicaties gebruiken die al open waren.

Nu heb ik lightdm (een displaymanager, iets als gdm3) gekilled, en nu
krijg ik helemaal geen prompt meer.

Toen ik nog in /var/log/syslog kon zag ik daar dat Cinnamon gestopt was
(dat is een desktop, vergelijkbaar met Gnome), verder niets. Herstarten
wou niet.

Het systeem staat nog aan, en ik wil graag weten wat dit zou kunnen
zijn. Iemand een idee?