Re: nfs / hosts.deny & allow

On Sat, Nov 05, 2016 at 10:25:28PM +0100, mj wrote:
> Hoi Geert,
>
> Ik geloof eigenlijk niet dat ik je antwoord helemaal begrijp, sorry.

> Wat bedoel je met dat laatste? Als de server toegang zou moeten
> deny-en, dan kan de client natuurlijk proberen te mounten wat ie
> wil, maar dan kan de client gewoon niet bij de data..?

> NFSv4 is volgens mij juist TCP. Maar ik KAN gebruik maken van de NFS
> export op de client. Read-only, zoals geconfigureerd, maar ik kan de
> export mounten, en inhoud van bestanden lezen.
>
> Maar wellicht mis ik de essentie van wat je probeert te zeggen?
>
> Groet,
> [...]

Wat ik vooral probeer te zeggen is dat problemen vaak lastig
uit te leggen zijn. Wat ook vaak het geval is, dat er niet echt
een probleem is. Eerder onbegrip. Dat is wel weer een probleem :-)

Deze keer is het "probleem"

   Op een NFS client zet ik wat klaar
   wat straks niet van de NFS server gebruikt zou mogen worden.

Mijn poging om het probleem te proberen te begrijpen resulteerde in

   Ik denk dat het klopt wat je ziet c.q. constateert.
   Ga verder met je test. (tcpwrapper doet ook UDP)

Leven en laten leven