exim en spamassassin - ik zie iets over het hoofd

In augustus 2014 zette ik op mijn server Spamassassin aan, in combinatie
met Exim (deamon heavy) en Cyrus. Het werkt redelijk, mar er komt wat
mij betreft nog teveel spam in de inbox.

Daarom vermoed ik dat mijn configuratie nog niet goed is.

Een cronjob voert al twee jaar sa-learn uit voor spam. Voor ham voer ik
sa-learn regelmatig vanaf de commandline uit. Ik zou verwachten dat na
al deze tijd het bayesfilter genoeg weet van de ham en spam op deze
host?

Ik voerde net wat sa-learn tests uit, met nieuwe gemiste spam-berichten.

Echter:

sa-learn --dump magic

laat zien dat het aantal tokens ham en spam niet stijgt.

Dit is een van de cronjobs voor sa-learn voor spam

sa-learn --spam --username=debian-exim --dbpath
/var/lib/spamassassin/ --no-sync
/var/spool/cyrus/mail/g/user/gijs/spam-SA-gemist/*.

Daar zitten een aantal /nieuwe/ berichten in, die onterecht niet als
spam zijn aangemerkt.

Bij het nalopen van de configuratie twijfel ik nu onder meer over de
--username. Is het

Debian-exim of debian-exim of debian-spamd?

Als ik sa-lean op de commandline naloop met -D (debug) zie ik bij het
uitvoeren met geen van deze drie usernames geen errors die wijzen op de
verkeerde username :-(

Em, in de man-page van sa-learn staat dat de username alleen gebruikt wordt
voor SQL?

Hoe dan ook: in de aantallen van sa-learn --dump-magic verandert er
niets.

spamd draait als:

/usr/sbin/spamd -d --pidfile=/var/run/spamassassin.pid --create-prefs
--max-children 5 --nouser-config --helper-home-dir -u debian-spamd
--virtual-config-dir=/var/lib/spamassassin

--
If you don't have a nasty obituary you probably didn't matter.
		-- Freeman Dyson